Traktordæk på marken
Hvordan forbedrer jeg trækkraften, og hvilke traktordæk skal jeg bruge?
Hvad er trækkapacitet?
Trækkapaciteten kommer i spil, når traktoren skal skifte kraft, især på grund af en høj baglast i form af et trukket redskab. Vanskelige forhold (blødt, vådt underlag) kan forstærke dette behov, da de medfører et højt slipforhold.
Traktor hjulslip
Som du ved, er en smule hjulslip helt almindeligt og normalt, når du arbejder på marken. Hvis slipforholdet var nul, kunne man tro, at traktorens effekt ikke blev udnyttet fuldt ud, og at produktiviteten derfor skulle forbedres.
Men over en vis tærskel er hjulslip et udtryk for utilstrækkelig kraft på drivakslerne, og derfor er det trækkraften, der skal optimeres.
nogle trukne redskaber kræver mere effekt fra traktoren end andre
Hvilken tærskel for hjulslip bør ikke overskrides?
Acceptabelt hjulslip er generelt mellem 8 % og 15 %.
Ved hjulslip over 15 % anbefales det, at der træffes foranstaltninger for at reducere hjulslippet.
Hjulslip over 20 % udgør et alarmerende tegn og indebærer tab af produktivitet og kræver hurtige løsninger.
Hvad er årsagen til for meget hjulslip?
Nogle trukne redskaber kræver mere effekt fra traktoren end andre. Tunge eller brede redskaber, såsom plove og visse stubharver, kan være svære at trække. Stubharver med tænder kan arbejde i større dybde end dem med skiver, og kræver også større trækkraft.
Hvordan optimerer jeg trækkraften til mine behov?
1 - Ballast på traktoren
Utilstrækkelig trækkraft, fremhævet ved hjulslip, kan betyde, at traktoren er for let i forhold til det redskab, den trækker. Medmindre det trukne redskab udskiftes med et, der er mere kompatibelt, kan det derfor være nødvendigt at tilføje ballast på traktoren, f.eks. ved at tilføje vægte til hjulene eller dækkene.
2 - Optimer dæktrykket
Dæktryk er en afgørende parameter for at optimere trækkraften. Jo lavere dæktryk, jo større trædeflade langs dækkets længde Og jo større trædeflade, jo mere greb har mønsterklodserne på jorden, hvorved slipforholdet reduceres.
Trykket skal tilpasses efter traktorens belastning og hastighed. Hvis du er i tvivl, kan du bruge vores værktøj "MICHELIN AGROPRESSURE ", som hjælper dig med at finde det rigtige tryk med blot et par klik.
Lad os tage et eksempel med en belastning på 7900 kg på bagakslen, altså 3950 kg pr. baghjul. Dækket skal pumpes til 1,4 bar ved 65 km/t (f.eks. med MICHELIN MULTIBIB 650/65R42 158D TL) sammenlignet med 0,9 bar ved samme størrelse og hastighed, takket være MICHELIN UltraFlex-teknologi (f.eks. med MICHELIN AXIOBIB 2 VF 650/65R42 174D/171E TL).
Takket være Very Hight Flexion-certificeringen kan vi forvente at reducere trykket med 40 % for samme størrelse og derfor en større trædeflade for bedre trækkraft.*
Adskillige undersøgelser* (i USA, Brasilien og England) har fastslået, at brugen af dæk med MICHELIN UltraFlex-teknologi gennem hele landbrugscyklussen forbedrer landbrugets udbytte fra 2 til 6 % om året.
En anden fordel ved lavt tryk er, at traktordæk, der er oppustet på en sådan måde, reducerer jordpakningen, hvilket betyder større respekt for jorden og i særdeleshed for regnorme, som er uvurderlige i deres naturlige rolle med at belufte jorden. Jo flere porer jorden har, jo mere kan den 'ånde', og jo lettere kan vandet trænge dybt ned i jorden, hvilket giver et bedre landbrugsudbytte.
3- Vælg et centralt dæktryksreguleringssystem (CTIS)
Den største vanskelighed, når det kommer til dæktryk, er knyttet til din brug af traktoren, som kan variere afhængigt af terrænet. Din last og hastighed varierer afhængigt af, om din traktor er på vejen, på markerne, med eller uden redskaber bagved. Og det skal dine traktordæk tage højde for. Men hvordan justerer du trykket, hver gang du bruger din traktor til et andet formål?
Takket være CTIS behøver du ikke at flytte dig fra dit sæde.
Dit dæktryk tilpasses den enkelte brug, hvilket blandt andet påvirker dit brændstofforbrug og forlænger levetiden på dine traktordæk.
Hvordan virker fjernregulering? Du finder svaret i denne video
For at se videoen skal du acceptere visse cookies fra Youtube-platformen. Klik på knappen herunder for at åbne cookie-modulet.
Acceptér Youtube-cookies4 - Vælg tvillingmontering
Tvillingmontering (to traktordæk i hver side af akslen) er en interessant mulighed for at optimere dit trækkraft, da det naturligvis øger din traktors trædeflade, hvilket giver dig to vigtige fordele:
• Du bruger mere traktorkraft,
• For den samme belastning kan du sænke trykket og derfor bedre respektere jorden og forbedre landbrugets produktivitet
For en vellykket parring er det vigtigt, at traktordækkene er identiske, at deres slid er ens, og at deres tryk er det samme.
5 - Monter de rigtige traktordæk
For optimal trækkraft anbefaler vi, at du bruger MICHELIN-traktordæk med UltraFlex-teknologi. De overholder alle VF-standarden (Very High Flexion) eller IF-standarden (Improved Flexion). De fungerer med andre ord ved lavt tryk, hvilket normalt gør det muligt at reducere trykket med 40 %* (eller med 20 % med IF-standarden***) sammenlignet med et dæk med standardteknologi.
Den største fordel ved MICHELIN UltraFlex-teknologien er, at den giver dig mulighed for at foretage disse trykændringer over tid, hvilket ikke er tilfældet med alle mærker.
Hvis du også bruger et CTIS, kan du optimere trykket på dine traktordæk både på marken og på vejen, hvilket optimerer dit brændstofforbrug og hjælper dig med at reducere dine omkostninger.
Det er også vigtigt at bemærke, at vi har en MICHELIN UltraFlex til hele landbrugets dyrkningscyklus. Vi har med andre ord traktordæk til høj- og mellemkrafttraktorer, mejetærskere, selvkørende eller trukne sprøjter og anhængere.
Har du brug for hjælp til at vælge de rigtige traktordæk? Følg dette link:
* Normativ afstand sammenlignet med dæk uden VF (Very High Flexion).
** En undersøgelse udført af Harper Adams University i Storbritannien fra 2013 til 2017 viser, at MICHELIN ULTRAFLEX-teknologien øger det agronomiske udbytte fra 2 til 6 %. Disse resultater bekræftes af lignende undersøgelser udført i USA (Illinois) i 2015 og Brasilien (Mato Grosso) fra 2018 til 2021.
*** Normativ afstand mellem standarddæk vs dæk med VF (Very high Flexion)
Har du brug for flere råd? Se vores guide til dækvalg.