Bæredygtig mobilitet: Få din virksomhed til at vokse, og reducer din miljøpåvirkning med dæk og løsninger fra MICHELIN

Bæredygtig mobilitet: Få din virksomhed til at vokse, og reducer din miljøpåvirkning med dæk og løsninger fra MICHELIN

Få din transportvirksomhed til at vokse, og reducer din miljøpåvirkning med dæk og løsninger fra MICHELIN

Transportbranchen står ved en skillevej. Den står over for flere udfordringer, som f.eks. mangel på chauffører, inflation og stigende brændstofomkostninger, og befinder sig i centrum af klimakrisen: Vejtransport står for omkring 15 % af den globale CO2-udledning. (1)

Du er måske villig til at gøre en indsats for at løse klimakrisen, men kun hvis det giver mening for din virksomhed. Vi forstår din forsigtighed og dine udfordringer. 

Hos Michelin er vi engagerede i at reducere transportindustriens miljøpåvirkning.

Derfor vil vi gerne støtte dig og vise dig, at det at tænke bæredygtigt kan være gavnligt for reduktionen af dit miljøaftryk OG for din virksomhed. Step Up er vores globale tilgang til at gøre netop det.

Lad os STEPPE OP side om side.

Step Up: Side by side for sustainable mobility

Tag skridtet i dag for at forbedre din virksomhed OG reducere din miljøpåvirkning!

1- Start med at vælge øko-designede dæk

For at minimere miljøpåvirkningen fra vores produkter og tjenester, samtidig med at vi opretholder eller endda forbedrer ydeevnen, følger vi en økodesign-tilgang.
Det indebærer, at vi evaluerer påvirkningen i alle faser af dækkets livscyklus(2). På den måde kan vi udnytte vores erfaringer og handle på tværs af flere kategorier for at reducere vores dæks påvirkning.

Reducering af dækkets rullemodstand og vægt for at reducere brændstofforbruget

undefined Video

Brændstof/energi udgør op til 26 % af en flådes udgifter (3) og har en direkte indvirkning på udledningen, idet en liter diesel udleder 2,68 kg CO2 (4).

Brug af lettere dæk med lavere rullemodstand bidrager altså både til at reducere udledningen fra køretøjer OG til at reducere brændstofomkostningerne.

Øget levetid for mindre ressourcespild

 

undefined Video

Ved at investere i dæk, der er designet til at holde til den sidste millimeter af den lovlige slidgrænse, reducerer du udskiftningsfrekvensen og holder din flåde på vejen i længere tid, samtidig med at du bekæmper ressourcespild.

Lang levetid er kun det første skridt. Michelin ønsker også at give dig høj ydeevne, selv med slidte dæk. Se resultaterne af en DEKRA-overvåget sammenligning med konkurrenterne ovenfor.

Innovation inden for fornybare og genanvendte materialer

A recipe not as easy as it looks!

Vi erstatter løbende råmaterialer baseret på fossile brændstoffer med genanvendte og fornybare råmaterialer.(5)

Et samarbejde med en stærk partner inden for bæredygtighed som Michelin hjælper dig med at tilfredsstille kunder, der ønsker at styrke deres miljøengagement. 

Make the eco-design choice when you’re buying your new vehicle too! Learn why we’re a reliable partner for Original Equipment manufacturers.

2- Hvorfor altid købe nyt? Vælg modellen med flere levetider til lastvognsdæk

Giv dine lastvognsdæk nyt liv ved hjælp af regummiering og mønsteropskæring. At implementere en model med flere levetider er en no-brainer: Det kan både hjælpe dig med at reducere dine omkostninger OG dit miljøaftryk. Desuden er disse metoder effektive til at reducere dine dæks miljøpåvirkning i både brugsfasen og råmaterialefasen.

Rechapage d'un pneu en atelier

Edito picture regrooving retreading visit hamburg Freight transport Help and Advice

Rechapage d'un pneu en atelier

Regummiering

  • Koster 40 % mindre end et tilsvarende nyt dæk (6)
  • Bare ét regummieret dæk sparer 50 kg råmateriale og forhindrer 115 kg CO2 i at blive udledt i atmosfæren (7)

Vores bæredygtighedsberegner kvantificerer fordelene ved  regummiering og mønsteropskæring af dæk.

Find ud af, hvordan dine handlinger bidrager til en mere bæredygtig fremtid.

Hvorfor modellen med flere levetider er et MUST-HAVE

Multi-life-modellen gør underværker for din CPK (omkostning pr. kilometer). Find ud af hvordan i videoen nedenfor.

undefined Video
JURIDISCHE MEDEDELING

(1) Kilde: https://ourworldindata.org/co2-emissions-from-transport
(2) Fra udvinding af råmaterialer til fremstilling, logistik, brug og indsamling og genbrug. 
(3) Kilde: Michelin Total Cost of Ownership Split-undersøgelse udført af Ducker Carlisle i 2024, baseret på gennemsnittet af omkostninger rapporteret af flådekunder under telefoninterviews.
(4) Kilde: Den britiske regerings GHG-konverteringsfaktorer for virksomhedsrapportering, 2021
(5) Fornybare materialer fra naturressourcer, der kan genskabes over en kort periode i menneskelig målestok, og genbrugsmaterialer fra enhver genvindingsoperation, hvor industri- eller forbrugeraffald oparbejdes til produkter, materialer eller stoffer.
(6) Michelins interne undersøgelse udført i 2022 af analyseværktøjet Competitiveness udført på europæisk plan, der sammenligner MICHELINs helt nye dæk med MICHELIN Remix®.
(7) CO2-besparelsen i forbindelse med regummiering beregnes ud fra den tilhørende materialebesparelse. Med hensyn til materialebesparelse dækker et regummieret MICHELIN Remix®-dæk op til 100 % af kilometertallet for et nyt MICHELIN-dæk (slidbaneblandingen og slidbanemønsteret på MICHELIN Remix®-dæk er stort set de samme som for nye MICHELIN-dæk; 90 % af dækkene i MICHELIN Remix®-serien er fremstillet i den samme form og af de samme materialer som nye MICHELIN-dæk og fungerer derfor lige så godt; ifølge interne tests udført af Michelins forsknings- og teknologicenter og kundeudtalelser indsamlet i Europa siden 2015). Et nyt dæk vejer i gennemsnit 70 kg. Et dæk, der er klar til at blive regummieret, vejer i gennemsnit 50 kg. CO2-påvirkningen fra et regummieret dæk er knyttet til materialebesparelsen, eller 115 kg CO2, der repræsenterer 50 kg råmaterialebesparelser, med en sats på 2,3 kg CO2* pr. kg råmateriale.
* Ækvivalensen mellem CO2 og en liter brændstof eller et kilo råmateriale beregnes på denne måde: Emissionsfaktoren på 3,24 kg CO2 for 1 liter diesel kommer fra livscyklusvurderingen udført af ADEME for ren diesel. Den omfatter udledninger i dieselproduktionens faser (17 %) og under forbrændingen (83 %). Kilde: ADEME, undersøgelse "Well to wheel - JEC", v4, juli 2014. Emissionsfaktoren på 2,3 kg CO2 for 1 kg dæk stammer fra beregningerne af livscyklusvurderingen for produktion af et dæk (fra vugge til port), udført internt af Michelin ved hjælp af de beregningsregler, der er udviklet af dækproduktionsbranchen (TIP). Den omfatter faser som udvinding af råmaterialer, transport, fremstilling og distribution. Kilde: UL Environment Standard: UL Environment Standard, "Product Category Rules for preparing an Environmental Product Declaration for the product category: Tyres", v3.05, februar 2022.
(8) Sammenlignet med et slidt MICHELIN-dæk uden mønsteropskæring. Baseret på en gennemsnitlig mønsteropskæring på 4 mm. Oplysningerne stammer fra anbefalinger fra den franske dækproducentforening TNPF i 2013, ifølge hvilke mønsteropskæring af slidte dæk øger dækkets levetid ved at bruge alt tilgængeligt gummi.
(9) Intern undersøgelse udført på Michelins testbaner i Ladoux (Frankrig) den 5. maj 2021 under DEKRA's tilsyn (rapport nr. 21CPAEXT-030). Til sammenligningen mellem nye dæk og mønsteropskårne dæk (R5 mm) blev der anvendt to identiske Volvo FH500-lastbiler med 315/70 R 22,5 MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ Z2 & D2-dæk, som hver trak en fuldt lastet (40 tons) Schmitz Cargobull-trailer med 385/55 R 22,5 MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ T-dæk ved identiske dæktryk (8,5 b, 7,5 b og 9,0 b). Resultaterne kan variere afhængigt af vejrforhold, vejtype, dækstørrelse og kørestil.
(10) CO2-besparelserne fra Michelins multi-life-model forstærkes af brændstofbesparelserne i forbindelse med mønsteropskæring (op til 5,4 %(1)). Ifølge en undersøgelse under reelle anvendelsesforhold (med 315/70 R 22. 5 dæk monteret på driv- og styreakslerne på en 4x2 lastbil, der anvendes til international og national langdistancekørsel, og som er mere end 50 % slidte), er det gennemsnitlige kilometertal for MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ Z2 og MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ D2 dæk 232.200 km før opskæring* (*Michelin intern kilde og beregning, baseret på målinger foretaget af Michelin-teams under kundeinspektioner på 488 aksler i Østrig, Belgien, Kroatien, Tjekkiet, Frankrig, Tyskland, Grækenland, Ungarn, Italien, Holland, Polen, Portugal, Rumænien, Serbien, Slovenien, Spanien og Tyrkiet i perioden fra 2020 til 2023), med en simulering baseret på de indsamlede resultater, der foreslår ekstrapolering af levetiden, indtil der er 3 mm tilbage. Resultaterne kan variere afhængigt af vejr- og vejforhold. Opfattelsen er, at vores dæk kører op til 25 % (2) længere takket være mønsteropskæring, dvs. 58.050 km (232.200 x 25 %). Brændstofbesparelsen er beregnet over den afstand, som de efterskårne dæk har tilbagelagt (58.050 km) ved et gennemsnitligt forbrug på 29,5 L/100 km for nye dæk og 27,91 L/100 km for mønsteropskårne dæk (kilde: DEKRA-rapport nr. 21CPAEXT-030). 29,5 x 5,4 %, dvs. en besparelse på 1,59 L/100 km for en sættevogn. 

You are using and outdated Web Browser..

You are using a browser that is not supported by this website. This means that some functionality may not work as intended. This may result in strange behaviors when browsing round.

Use or upgrade/install one of the following browsers to take full advantage of this website

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+